Kinesiology taping

Czym jest kinesiology taping?

Kinesiology taping to metoda polegająca na odpowiednim naklejeniu plastra, który wytwarza większą przestrzeń pomiędzy skórą, powięzią (błony otaczające mięśnie), a mięśniami. Wpływa to na zmniejszenie nacisku na receptory bólowe- działa jak zamiennik środków przeciwbólowych. Dodatkowo, efekt uniesienia skóry ułatwia krążenie krwi i limfy. Łatwiejszy napływ krwi do mięśni powoduje ich rozluźnienie, a lepsze ich dotlenienie zwiększa wydolność mięśni oraz zakres ruchomości stawów.

Zaletą kinesiotapingu jest ograniczenie lub całkowite zniesienie bólu poprzez aktywację naturalnych dla organizmu procesów samoleczenia. Plastry oddziałują bowiem na tzw. zakończenia Ruffiniego, które są receptorami bólu i czucia głębokiego.

Odpowiednia aplikacja wspomaga także korekcję niewłaściwej pozycji stawu, poprawia funkcjonowanie wielu różnych tkanek oraz systemów fizjologicznych. Dodatkowym atutem tej metody jest fakt, że technika ta daje natychmiastowe efekty oraz nie ogranicza ruchów w stawach i nie stanowi żadnej przeszkody w prowadzeniu dotychczasowego stylu życia. Możemy stosować ją na każdym etapie leczenia, wspomaga powrót ciała do homeostazy. Metoda ta doskonale sprawdza się także jako uzupełnienie masaży oraz po zabiegach manualnych drenaży limfatycznych.

Taśmy fizjoterapeutyczne charakteryzują się specyficznymi właściwościami. Są zbudowane z najwyższej jakości bawełny o grubości i rozciągliwości zbliżonej do ludzkiej skóry. Pokryte są klejem medycznym umożliwiającym przyleganie do powierzchni powłok skórnych. Co ważne, plastry rehabilitacyjne nie wywołują negatywnych odczuć skórnych w postaci dyskomfortu związanego z ich noszeniem.

Przykładowe wskazania:

• bóle kręgosłupa różnego pochodzenia (zmiany zwyrodnieniowe i przeciążeniowe kręgosłupa, dyskopatie, skoliozy, kręgozmyki, pogłębienie lub zmniejszenie lordozy i kifozy, choroba Schauermana, reumatoidalne zapalenie stawów kręgosłupa – RZSK, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (ZZSK))
  • wszelkiego rodzaju bóle, urazy oraz zespoły stawów obwodowych (zespół bolesnego barku, ciasnota podbarkowa, łokieć tenisisty, łokieć golfisty, zespół cieśni nadgarstka, konflikt udowo-panewkowy, kolano skoczka)
  • zmniejszona ruchomość stawów
  • bóle i zawroty głowy
  • bóle twarzoczaszki
  • nadmierne napięcia, osłabienia i bóle mięśni
  • przewlekłe zmęczenie
  • stany powypadkowe
  • urazy, kontuzje sportowe
  • stan po złamaniach, stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach
  • stany przed- i pooperacyjne
  • zapalenia i stany przeciążeniowe ścięgien, kaletek
  • ograniczenia mięśniowo-powięziowe
  • zastoje płynów i limfy
  • zmiany przeciążeniowe, stany po długotrwałym wysiłku fizycznym lub psychicznym
  • wady postawy
  • obrzęki limfatyczne
  • blizny
  • bóle menstruacyjne, bóle ciążowe

Efekty stosowania:

• wyeliminowanie, redukcja dolegliwości bólowych- zawdzięczane uniesieniu skóry i zniwelowaniu drażnienia receptorów bólowych
  • poprawa płynności i jakości ruchu w stawach
  • poprawa relacji mięśniowo-powięziowych
  • normalizacja napięcia mięśniowego
  • zmniejszenie napięcia tkanek
  • poprawa postawy poprzez korekcję ustawienia kończyn oraz wspomaganie funkcji mięśni w torowaniu ruchu
  • przyspieszenie resorpcji krwiaków
  • miejscowa poprawa krążenia krwi i ukrwienia tkanek w celu usprawnienia metabolizmu i szybszego usunięcia zbędnych produktów przemiany materii
  • poprawa przepływu limfy
  • redukcja zastoju płynów
  • redukcja objawów troficznych
  • przyspieszenie procesów regeneracyjnych
  • ograniczenie leczenia farmakologicznego, m.in. przyjmowania leków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych

Przeciwwskazania:

• problemy skórne; podrażnienia skóry, skóra wrażliwa
  • przerwanie ciągłości powłok skórnych, otwarte rany,
  • ostre stany zapalne,
  • infekcje, choroby zakaźne
  • stany zapalne tkanki łącznej
  • zakrzepica żył głębokich
  • poparzenia skórne

Plastrowanie dynamiczne (kinesiology taping, kinesiotaping) wykorzystywany jest w naszym gabinecie przede wszystkim jako uzupełnienie terapii manualnych.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

O każdym z wyżej wymienionych przeciwwskazań należy poinformować terapeutę. W niektórych przypadkach nie są to bezwzględne przeciwwskazania do terapii. Dzięki odpowiedniej diagnostyce i doborze technik, a także pracy nawet na oddalonych strukturach ciała możemy pomóc pacjentowi.